بهـارســوریــه یا بهـار نــاتـــو*
نوشته دکتر اسد محسن زاده نوشته دکتر اسد محسن زاده


 alt




هفته گذشته روزنامه « کرونه سایتونگ » در اتریش بخاطر نشرعکس خودساخته از پیروزی و پیشروی « ارتش آزادیبخش سوریه» به جریمه نقدی متهم شد.در این نبرد یک بُعدی خبری ، آنها خود عکسی را مونتاژ و مانند بسیاری از رسانه های خبری در غرب به نام عکس واقعی از میدان جنگ بدست نشر سپردند. نیویارک تایمز نیز بروز 14 جون سالروان عکسی از یک رزمنده شجاع ! ارتش آزادیبخش سوریه مجهز با بازیچه پلاستیکی را بنشر رسانید. ( 1 ) و یک نمونه دیگر از این نوع ، رسوایی خبری شبکه تلویزونی چینل 4 انگلستان است که میخواست با پخش تصویری از « جنایت رژیم » هیزم به آتش جنگ ناخواسته در سوریه بریزد. در این گزارش چینل 4 ، فیلم جوانکی را پخش نمود که مصروف به آتش کشیدن تایرهای کهنه موتر در منطقه بابا امر سوریه و یا « امارت اسلامی امر بابا » است. آنها بعدآ گفتند که این دود باقی مانده های بمباردمان هوایی ارتش سوریه است.

نمونه های بالایی نشاندهنده تبلیغات عوام فریبانه و نیرنگ رسانه ای غرب و همدستان منطقه وی اش در برابر مردم سوریه و جهان است که از فبروری سال2011 بدینسو با دامن گسترده و بدون وقفه دوام دارد.

از دیریست که نام سوریه در لیست کشور ها و حکومت های ناهمساز با نــاتــو ،اسراییل و ارتجاع عرب رقم زده شده است .وقتی عقل سبب اندیش در پی اثر و علت این دشمنی و کین میرود ، میبینیم که این دسته بندی های جنگ افزارمند دلیل های زیادی برایشان تراشیده اند تا این بلده شهیر با مدنیت بزرگ و داشته های سترگ تاریخی را به خاک و سرزمین فرمانبرداران بی اراده تبدیل نمایند.

حاکمیت در سوریه هوای مدرنیت ، فرهنگ و خود اردایت داشته و درمنطقه ایکه ارتجاع و تاریک اندیشی حاکم است فکر پیشرفت و زنده گی در صلح را دارد. سوریه با داشتن موضعگیری روشن در برابر سیاست های تجاوزگرانه و یکه تازی اسراییل نه تنها خار چشم اسراییل در منطقه است ، بل مایه خشم ، سرافگنده گی و کین درونی شیخ نشینان و امیرنشینان خلیج است که برای بقا و زنده ماند ن شان به نگهداری و مواظبت امریکا و ناتو نیاز دارند. این نگبانان فرهنگ « تیل و وهابیت » که مرید وار از پنتاگن فرمان میبرند ، به امریکا و ناتو قول داده و قسم کرده اند که در برابر نگهداری آنان و ادامه فرمانروایی ، در برابراسراییل و سیاست های جنگ طلبانه و توسعه جویی های آن خمی بر ابرو نیاورده و چشم و دهن میبندند.

سمت گیری ترقیخواهانه ، مناسبات نزدیک با لبنان ، جانبداری از سازمانها و جنبش های ترقیخواهانه منطقه، موقعیت حساس جیواستراتیزیک، ناسازگاری با ارتجاع منطقه ، دنبال نمودن سیاست های اجتماعی و فرهنگی به سود مردم ، پیشینه تاریخی و ... سوریه را در صدر لیست سیاه اسراییل، ناتو ،اداره واشنگتن و سر سپرده گان ارتجاع قرار داده است.آنها بحساب منافع آزمندانه خشم درعمل را برگزیده و با تکیه بر سیاست زور ، دیکته و سبوتاژ براندازی حاکمیت موجود را بدون تکیه بر مردم سوریه به پسندش گرفتند.

نگر کوتاه به پیشینه این برنامه در دهسال گذشته نشان میدهد که :

در سال 2003 ترسایی کنگرس امریکا از رییس جمهور خواست تا برای راه اندازی جنگ در برابر سوریه آماده گی بگیرد. ( 2 )

سال بعد امریکا سوریه را متهم به جابجا نمودن سلاح های کشنده جمعی عراق در خاک آنکشور نمود.جنگ ابزار های که هیچگاهی وجود نداشت. امریکا و ناتو به بهانه وجود همین سلاح ها برعراق تاختند و با سرنگونی رژیم ، ویرانی کشور و برده سازی مردم ، آنرا بدست بنیاد گرا های گوش به فرمان تسلیم و بدینگونه امنیت و ثبات منطقه را برهم زده و زمینه ساز فقر، بدبختی و کشتار بیشمارعراقی ها تا امروز گردیدند.

در سال 2005 ترسایی ایالات متحده امریکا به یاری « کلپ دموکراتیک » در کلیفورنیا به راه اندازی « برنامه دموکراسی » ( 3 ) وجمع آوری دسته های جنگ افزارمند از جمله « جنبش برای عدالت و انکشاف » پرداخته و وجوه هنگفت مالی را از طریق وزارت خارجه و سی آی ای برای ایجاد درز در میان مردم در اختیار آنها قرار داد.در همین سال با ترور رفیق حریری نخست وزیرلبنان ایالات متحده امریکا ،اسراییل و شیخ های خلیج بار این دهشت افگنی را برگردن سوریه و رهبری حزب بعث آنکشور انداختند.

ایالات متحده بیاری اسراییل و غلامان خلیج ، شالوده برنامه ای یورش بر سوریه را پی ریزی وبرای پیاده نمودن آن روز شماری را آغاز کردند. رهبری سوریه با سنجش دقیق از وضع و حفظ هوشیاری به بیرون کشیدن ارتش آنکشور از لبنان اقدام نمود.ارتش سوریه سالها قبل در پی درخواست لبنان برای ایجاد آرامش و صلح در آنکشوردر لبنان جابجا شده و نقش سودمندی را در بارآوری صلح ایفا کرد.

امپریالیزم ویارانش دست از بازی های سیاه دلانه نکشیده و برنامه سقوط سوریه را با شدت بیشتر پیگیری نموده و فشار های اقتصادی و جنگ روانی را دامنگستر نمودند.

در سالهای پس تر با تجاوز اسراییل بر لبنان ( 2006 ) و جنگ با حزب الله سوریه هوشیاری ومدارا راپیشه و بدام نیافتاد. حزب الله به تنهایی برنامه تجاوز اسراییل را به ناکامی کشانید و به افسانه شکست ناپذیری اسراییل پایان بخشید.تحریکات پیهم ، بمباردمان شبکه های ارتشی سوریه در سال 2007 توسط اسراییل ، ترور انترنیتی و جنگ سایبر در راستای پیاده نمودن برنامه های پنتاگن عملی گردید.

در سال 2009 ترسایی دستگاه های همیشه آماده و بزرگ جنگ روانی کارکرد هایش را پهنه بیشتری بخشید. دستگاه های تلویزونی بردی در لندن و اورینت در دبی برای گمراهی مردم سوریه اساس گذاشته شده و با پخش تصاویر دروغین و تبلیغات واپسگرایانه در خط منافع « فرهنگ تیل و وهابیت » و حمایت مرید وار از منافع امریکا وناتو فعال شد.

در خور یاد است که این جنگ تبلیغاتی در برابر سوریه ، توسط « بن رودس » معاون مشاور امنیتی در امور رسانش استراتیژیک ( 4 ) امریکا از پیش برده میشود.

خیزش های صلح آمیز فبروری سال 2011 که به هدف مبارزه در برابر رشوه ستانی و دسترسی به خواست های اجتماعی ـ اقتصادی بود، توسط امپریالیزم و یاران منطقه ای اش چون ترکیه ، شیخ نشینان و امیر نشینان خلیج ، ناتو و اسراییل مورد استفاده سو قرار گرفته آنها تلاش نمودند تا با وارد ساختن گروه های تروریستی القاعده و اجیران از قبل آماده شده آنرا به جنگ خونین داخلی و ویرانی کشور و کشتار مردم بکشانند.

در ماه فبروری 2011 که هنوز تظاهرات مسالمت آمیز شهروندان سوریه جریان داشت، در قاهره نشست محرمانه ای با شرکت سناتور جان میک کین ، سناتور جو لیبیرمن مشاور رییس جمهور امریکا، بیرنارد هنری ـ لیوی مشاور نیکولای سرکوزی و یک از طراحان حمله بر لیبی ، محمد جبرییل نفر شماره دوم در لیبیا ، مالک العبده و اعمار اقربی از سوریه برپا گردید . دراین نشست با اهمیت و بلند پایه تصمیم گرفته شد تا بروز 15 فبروری حمله بر بنغازی در لیبیا و بروز 17 فبروری یورش بردمشق آغاز و بدینگونه گلیم دوحکومت نا همساز با منافع و اراده امریکا و اسراییل برچیده شود.


بـازی با ارقــام


از همان روز های نخست که در سوریه گردهمایی های صلح آمیز شهروندان جریان داشت براساس برنامه های قبل آماده شده در « کارگاه جنگ روانی » تلاش بخاطربه بیراهه کشانیدن این اعتراضات آغاز شد. ایالات متحده امریکا و همپیمانان به یاری امکانات عظیم مالی و تخنیکی و تکیه بر داده های سازمان امنیت ملی ، سی آی ای ، موساد و... بخاطر گسترش منافع جیواستراتژیک عمل و با بهره از ابزار بی مانند ، زود و گسترده در راه گمراهی شهروندان خود، مردمان کشورهای منطقه و به بیراهه کشانیدن شهروندان سوریه برای پیاده نمودن برنامه های از قبل آماده اقدام نمود.

درجنگ دربرابر سوریه مجموعه عظیمی از شبکه های روزنامه ای ، رادیویی، تصویری و رسانه ها و ابزار مدرن از نوع فیس بوک ، تویتر، انترنت ، موبایل ، و سایر ارتباطات انفورماتیک برای پخش برنامه های عوام فریبانه وپر نیرنگی از قبل آماده شده بهره گرفته شد..در همان فبروری 2011 در فیس بوک صفحه « سوریه آزاد »در تبلیغ علیه حکومت آنکشور توسط سی آی ای گشایش یافت. در یکی دو ساعت اول 80000 سوریه ای! آنرا لایک کردند. این هشتاد هزار لایک گویا سوری ها، مورد بهره تبلیغاتی بیمانند پنتاگن قرار گرفت. گزارشات ،عکس ها و امار دست اول ! از سوی مرکز دیده بانی حقوق بشر سوریه « المرصد السوري لحقوق الإنسان » در لندن ( 5 ) در اختیار مطبوعات قرار داده میشد. این گزارشات و تصویرهــای « تایید ناشده » شدند منبع اصلی گزارش در باره انکشافات سوریه ، پیروزی «ارتش آزدیبخش سوریه» و جنایات رژیم . از همان روز های نخست فعال شدن اجیران برای دامن زدن به خشونت و به کژ راهه کشانیدن تظاهرات صلح آمیز مردم، گاهشماری برای کشته شده گان « در برابر رژیم » گشایش یافته و همه روز اندازه کشته شده گان در سوریه در تیتر رسانه های غرب و شرق بنشر میرسید. بر پایه گزارشات «المرصد السوري لحقوق الإنسان » در لندن، امروز رقم کشته شده گان در سوریه به 20000 نفر میرسد. یک نکته دلچسپ و در خور یاد گفتگو اخیر ولادیمیرپوتین رییس جمهور روسیه با فرانس اولان رییس جمهور فرانسه در پاریس بود. وقتی در این مذکرات پای سوریه به میان آمد، اولان از کشته شدن 20000 انسان درسوریه یاد نمود.پوتین از اولان در باره منبع رسمی این اطلاع خواستارمعلومات شده پرسید:

« اما این ارقام را از کجا بدست آورده اید؟ »

فرانسوا اولاند گفت : « از مرکز دیده بانی حقوق بشر سوریه در لندن .»

پوتین با تعجب یاد آور شد: « ما سفیر خود را به لندن فرستادیم . وی این آدم را دید. اویک کباب فروش با دوکان کوچک کبابی است. چنین است منبع فرانسوی ها ؟» ( 6 ) تاکتیک بازی با ارقام در« کارگاه جنگ روانی » سی آی ای اهمیت بیشتری پیدا نمود. در تجاوز ناتو و ارتجاع عرب بر لیبیا بیش از 60000 انسان جان شانرا از دست دادند. در حالیکه از یکنیم سال بدینسو همه روزه از کشته شدن سوری ها با آب و تاب و بصورت مبالغه آمیزگزارش میکنند ، ولی بیش از یک میلیون کشته عراقی در دهسال گذشته و 60000 کشته لیبی هیچگاهی ارزش یاد را ندارند.


آزادی ، دموکراسی و جنگ رسانه ای


در هفته گذشته تروریست ها به دستگاه تلویزون ملی سوریه حمله و شماری از ژورنالیستان آن دستگاه را به قتل رسانیدند. با آنکه رهبری ایالات متحده و کشور های ناتو مدعی دفاع از آزادی بیان ودسترسی به اطلاعات هستند، اما درعمل هر حقیقتی که از سوی دگراندیشان و افراد وکشورهای ناهمسو با آنها پخش گردد، مخالفت دارند. این ها بصورت سیتماتیک در پی انهدام و از بین بردن این رسانه هاهستند.امریکا به یاری کشور های همکاری خلیج دو چینل تلویزونی سوریه را از ساتلایت قطع و بجای آن برنامه های گمراه کننده ای در باره سقوط و جنایت دولت سوریه را که قبلاً توسط سیا تهیه شده بود را پخش کردند. سوری هایی که بیننده گان دایمی این دو دستگاه بودند بدون آنکه متوجه شوند، تصاویر دلخراش و مونتاژشده و گزارشات دورغین سی آی ای را بتماشا نشستند. گوینده گان تازه و جعلی این چینل ها میگفتند که:

وقت وقت فرار است و بشار الاسد در حال تسلیمی !

از آنروزیکه شبکه «عرب سات » از قطع برنامه های سوریه بدرخواست جامعه عرب سر باز زد ، مورد خشم آن جامعه قرار گرفت. جامعه عرب همه قرار داد هایش با این شبکه را پایان بخشید.

همین چند هفته پیشتر بود که کوماندوهای خارجی مجهز با سیستم های دید در شب ، بر دستگاه تلویزونی سوریه در 15 کیلو متری خارج شهر دمشق حمله ، چهار نگهبان و سه گوینده گان شبکه راسر بریده و بعداً ساختمان شبکه تلویزون را به آتش کشیدند. خبرنگاران ومطبوعات چیان سوری بزرگترین دشمنان شرارت پیشه گان « ارتش آزادیبخش سوریه » بوده و اماج حملات پیگیر آنها قرارمیگیرند.

جنگ روانی و رسانه ای غرب و اسراییل با گستره باور ناکردنی در برابر حاکمیت موجود سوریه ادامه داشته و تازه بشار الاسد به استفاده ازسلاح های کیمیاوی دربرابر سوریه متهم میشود که باید با هر وسیله ای از این خطر جلوگیری شود.


« ارتش آزادیبخش سوریه » چگونه سبز کرد؟


هیلاری کلینتن وزیر خارجه ایالات امریکا عاشق سینه چاک ارتش نامنهاد آزادیبخش سوریه ، آنرا گروهی خواند که « بخاطر دموکراسی می رزمد ».این ارتش هیچگونه پیوند وپشتوانه مردمی نداشته و براساس «رود ماپ » ساخته شده برای سوریه با برخورداری از حمایت ارتجاع وامپریالیزم با بلند پروازی های مبالغه آمیزخود را بدیل نظام و ارتش سوریه دانسته و به آرزو حاکمیت و قدرت دود شهرها را بلند و شکنجه های دوزخی را بر مردم روا میدارند. برای همین هم است که جانبداری و تشویق بی حد و مقدار شیخ ها وامیرهای که از دموکراسی بد شان میآید وکشورهای شان حتا قانون اساسی ندارد ، را با خود دارند.گزارشات تصویریی که همه روزه از کارروایی های « ارتش آزدایبخش » بنشر میرسد، شباهت های بیشماری با افغانستان ، عراق ، لبیا و... را نشان میدهد. آنها« الله اکبر» گویان راکت و مرمی بر فرق مسلمانان همدین میفرستند. لباسهای زرهی، موترهای تیز رفتار مجهز با راکت و راکت انداز، ابزار پیشرفته جنگی و خریطه و برنامه های از قبل آماده همراه با ساز و برگ بیمانند تبلیغاتی را دیگران در دسترسشان گذاشته اند.

 

 alt


در اینجا پرسشی در ذهن ببار می آید که این ها که با این قساوت و بی رحمی میکشند و بنام آزادی و دموکراسی ویران میکنند کی ها اند و از کجا پیدا شده اند؟ آنچه روشن است اینست که این ارتش نه آزادیبخش است و نه هوادار و پیشگام دموکراسی! این ارتش از میان مردم برنخواسته بیشتر آنها اجیرانی اند که اندوخته زیادی در ویران کردن ، به آتش کشیدن ، سربریدن و درهم کوفتن و طرد زنده گی و خوشی درافغانستان ، عراق ، یمن، لیبیا و... دارند. این ارتش زیر نظر آموزگاران ناتو وپنتاگون با همدستی اسراییل و شیخ نشین های خلیج با تاکتیک های پیشرفته جنگی آموزش دیده و ابزار های پیشرفته جنگی را در دست دارند. این ارتش «دادگاه های صحرایی » را بر پا نموده مخالفین سیاسی و همه آنهایی را که « بددین » میدانند از جمله علوی ها را حلق آویز مینمایند. رهبرروحانی ارتش ، شیخ عدنان الهور رهبرگروه افراطی« التکفیر» فتوا کشتن بشار الاسد و اعضا حزب بعث سوریه ، حزب ملی ، حزب کمونست و سایر ترقیخواهان را نتنها بدلیل سیاسی بل بخاطرعلوی بودن و لایک بودن آنها صادر نموده است.« برادران التکفیر» که گروه افراطی جدا شده از اخوان المسلمین در سوریه میباشد،خواستار لغو تمامی قوانین مدنی ،ایجاد نظام ناب اهل تسنن و استوار بر شرعیت میباشند که در آن جایی برای زنان ،اهل تشیع ، دروزی ها ، مسیحیان ،علوی ها و اقلیت های ملی و زبانی وجود ندارد.

 

سناریوی پس از فروپاشی


سالیکه گذشته در شرق میانه و کشورهای مسلمان نشین شمال افریقا خیزش های مردمی در برابرفرمانروایی « نسل رهبر » که از چند دهه بدینسو برسرنوشت این مردمان حاکم اند برپا شد.خواست های بنیادی مردم در این خیزش ها را آزادی ، مردمسالاری ، پایان بخشیدن به سیاست های اقتصادی ـ اجتماعی مردم ستیز و قطع مداخله امپریالیزم ، ارتجاع و صهیونیزم در امور کشورهایشان تشکیل میداد.این تلاش های شایان ستایش ارتجاع عرب ، یاران و همدستان بین المللی شانرا به لزره درآورد. آنها کوشیدند با هر وسیله ممکن جلو پیشروی این حرکتها را بازدارند. بزودی درپی یک توافق، اخوان المسلمین جای « نسل رهبر » را در لیبی، مصر و تونس پرنمود. جانشینان « نسل رهبر » در هیچ کدام ازاین کشور ها به خواست های بنیادی قیام نپرداخته و با تکیه بر ارتش ، زور و یکه تازی شرایط زنده گی برمردم را تنگ ترساختند. در نتیجه این هوای تازه در سوریه هم تظاهراتی با خواست های اجتماعی ـ اقتصادی براه افتاد. خیزاب های مردمی که نیاز به یاری و همپشتی داشت در نتیجه مداخله بیرونی به کژراهه کشانیده و جلو رشد وباروری آن گرفته شد. مردم سوریه بجای پیکری درپیاده نمودن خواست های اجتماعی و اقتصادی قربانی جنگ و مداخله ناخواسته شدند.

ناتو، اتحادیه اروپا ، اسراییل، ترکیه، قطر و عربستان سعودی خواستار سرنگونی نظام شده و برنامه واقعبیانه صلح لاوروف وزیر خارجه روسیه که مورد پسند و پذیرش اتحادیه عرب نیز بود را به ناکامی کشانیدند. با گزینش کوفی عنان منحیث نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد این برنامه با یک تغیر مورد تایید وی قرار گرفت.به کمک لاوروف و عنان درکنفرانس ماه می 20122 جینوا نیز توافقات واقعبینانه ای برای حل صلح آمیز مشکل سوریه صورت گرفت. با دریغ که این تلاش واقعبینانه نیز در نتیجه سیاست های جنگ طلبانه ناتو و پافشاری های اسراییل نقش برآب شد.کوفی عنان در اعتراض با آنچه وی «موضعگیری نادرست بخشی از اعضا شورای امنیت » خواند مامورین اش را کنار گذاشت. وزارت خارجه امریکا به یاری ناتو و جانبداری شورا هماهنگی خلیج برنامه ای بنام « روز مابعـد » (7) در سوریه را در جنوری 2012 ترسایی پی ریزی و در نشست ماه می همین سال « گروه کاری برای اعتلا اقتصادی و انکشاف دوستان سوریایی » را زیرنظرالمانی ها و امارات متحده عربی ایجاد نمود. گروه کاری سناریوی پس از«فروپاشی» را تنظیم و ثروت های و دارایی ملی سوریه را بگونه عراق و لیبیا میان کشورهای فاتح تقسیم نمودند. سوریه دارای منابع سرشار طبیعی چون تیل ، گاز طبیعی ، آهن ، فوسفات کروم و منگان میباشد. مواد خامی که صنایع کشور های ناتو و اسراییل به آن نیاز شدید دارند.در این گروه کاری اقتصاد دان سوریه ای اسامه الخادی نقش برجسته داشته و این برنامه مورد پسند ایتلاف قرار گرفت.برنامه « روز مابعـد » که در حقیقت « رود ماپ »** برای سوریه میباشد را برهان غالیون نخستین «رییس شورا ملی سوریه » و جانشین وی عبدالباسط سیدا نیز پسندیده و آنرا تایید کردند.


« عراقی سازی » سوریه الترناتیف نیست


غرب ازاین همه دلسوزی با سوریه میل دموکراسی وحفظ حقوق بشر را در سر نداشته ، بل در پی استحکام سیطره خود در شرق میانه میباشد. سوریه با داشتن موقعیت بی سابقه در مجاورت با اسراییل ، لبنان ،عراق و نزدیک بودن به ایران برای راهکارهای ناتو و پنتاگون ارزش ویژه دارد. حاکمیت سوریه بر خلاف شیخ نشینان و امیر نشینان خلیج در دفاع از داعیه مسلمانان فلسطین ، آزادی سرزمین های اشغالی و رشد مستقلانه قرار داشته و تلاش دارد تا از طریق مسالمت آمیز صلح و امنیت در منطقه را تامین نماید. سوریه برعکس سایرکشورهای عربی دارای نظام اجتماعی واقتصادی واقعبینانه تر، خدمات آموزشی ، بهداشتی و باز نشسته گی کارا تر بوده، سهم زنان در امور اقتصادی و اجتماعی ، احترام و حرمت به باور های دینی و وابسته گی های قومی و تباری ، جدایی دین از دولت و آزادی های بیشتراجتماعی نسبت به کشورهای همجوار، آنرا از دیگران برجسته میسازد.این کشور راه مصالحه و دیالوگ با مخالفین را باز گذاشته آماده گی اش برای حل صلح آمیز درگیری های موجود با مخالفان اعلام نموده است.با پابندی به برنامه های لاوروف و کوفی عنان از مخالفین خواست تا به قطع آتش، به دیالوگ وگفتگو رو کرده و از ویرانی کشور و تباهی بیشتر مردم جلو گیری نمایند. پاسخ غرب و شورشیان در برابرپاسخ دولت سوریه،ادامه جنگ، کشتار وویرانی بیشتر سوریه بوده آنها با تکیه بر ابزار زور بدون در نظر داشت خواست اکثریت مردم سوریه سرود سرنگونی نظام موجود را سر داده و بدون در نظر گرفتن این ویرانی و سیاه روزی مردم از این خواست یک وجب هم عقبروی نکرده و با برنامه و اقداماتی چون « بسیج عمومی » ،« رهایی کامل سوریه » ، « جنگ نهایی » زمینه ساز بیجایی و فرار ده ها هزار انسان از خانه های شان شدند. ناتو و اتحادیه اروپا از کشته شدن 20000 انسان و براه افتادن سیل مهاجرین که آرامش و آسایش ترکیه، لبنان و اردن را خراب ساخته اند سخن میراند ، اما درعمل بجای کمک به این آوراه گان فقط در هفته گذشته 200 میلیون دالر برای ادامه جنگ و آواره ساختن بیشتر سوریی ها تخصیص داد.بر بنیاد اندوخته های از افغانستان ، عراق ،لیبیا و...ازاین آوراه گان برای ارتش نامنهاد آزادیبخش سوریه سرباز گیری صورت میگیرد. براساس اطلاعات منابع خبری کمپ پناهنده گان در ترکیه خود یکی از مراکز تربیه شرارات پیشه گان میباشد. علاوتاً در پایگاه های نظامی ناتو در ترکیه همه روزه اجیران جنگی و وابسته گان القاعده تربیت و آموزش رزمی میبینند. اداره واشنگتن و صهیونیست های اسراییل بخاطر انتخابات ریاست جمهوری امریکا به « پیروزی و دستاورد » در سوریه نیاز دارند. بحران آفرینی و افزایش تهدید جنگ در برابر ایران وسوریه میتواند شانس پیروزی اوباما را بیشتر سازد. شکی نیست که با رویکار آمدن التکفیردر سوریه آزادی های اجتماعی و فردی محدود شده ، وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور زیر پا و اینها که ناتوانی شانرا در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی در مصر ، تونس و لیبی نشان دادند بازهم شعار اینکه « اسلام راه حل است ! » را منحیث یگانه پاسخ پیش میکشند.زنان ستیزی بدستور روز قرار گرفته بازار برقع ،خانه نشین و انتحار رونق میگیرد. هزاران جوان از حق تحصیل رایگان بدور شده ، با خصوصی سازی موسسات دولتی و خدمات اجتماعی صد ها هزار انسان از بازار کار بی نصیب میشوند.عراق و لبیبی آموزه های درد بار از این نوع اند . کشورهای با این همه دارایی و منابع زیرزمینی چون نفت وگاز امروز به گدایانی مدرن و خیرات بگیران و فرمانکشان ناتو ، بانک جهانی ،صندوق وجهی پول و ...تبدیل شده اند. در روزگار پر درد و آشوب کنونی خواست بنیادی و آینده نگر درقطع جنگ و مداخله از بیرون ، دست برداشتن از مسلح سازی هرچه بیشتر شرارت پیشه گان ، واداشتن شورشیان به مذاکره و دیالوگ و در نهایت حل صلح امیز اختلافات، برنامه فراخترا برای ایجاد صلح و امنیت در شرمیانه پر آشوب نهفته است و بس ! سوریه که در پی مداخله از بیرون به بزنگاه کشور های منطقه و ناتو تبدیل شده است وقتی میتواند در آرامش وامنیت دوامدار زنده گی نماید که مشکل شرقمیانه در یک بر نامه گسترده و دراز مدت حل گردد. صلح برای سوریه ومردمان شرق میانه وتامین عدالت اجتماعی نیازمبرم زمانست.


آویزه ها :

 

* نویسنده سوریه ای سید هلال الشریفی انکشافات در سوریه را « بهار ناتــو» خوانـد.

Roadmap**

New York Times, 14.6.2012, von C. J. Shivers -1

„Syrische Befreiungskämpfer mit Spielzeugwaffen“

„Syria Accountability Act“ - 2

“Syria Democracy Program” - 3

Ben Rhodes; Deputy National Security Adviser for strategic communication - 4

Syrian Observatory for Human Rights (SOHR) - 5

6 ـ گفتگوی رادیو روسیه با تیری میسان نشر شده در تارنمای ولتیر.

Thierry Meyssan, www.voltaire.org

“The day after” – 7

کارتون نشر شده را از تارنمای زیرین برگزیده ام:

www.plumayfusil.com


August 16th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی